Élmény lesz tanulni Egerszalókon

Még mindig kevesen tudják, hogy a környék talán legfontosabb technológiai innovációs inkubátorháza Egerszalókon működik, a régi iskola helyén. Persze az épületre rá sem lehet ismerni. A faluszéli, egykor elhagyott, lerobbant iskola ma egy igazi hightech központ, 3D mozival, stúdiókkal. Startup, crowdfounding és egy csomó szilícium-völgyi blabla kellene ahhoz, hogy le lehessen írni az itt folyó tevékenységet. Lényeg az, hogy a világpiacra, világszínvonalon termelnek 3D animációkat, illetve az ezt kiszolgáló eszközöket, szolgáltatásokat az itteni vállalkozások. Fő termékük az innováció.
 
 

Élmény lesz tanulni Egerszalókon

Még mindig kevesen tudják, hogy a környék talán legfontosabb technológiai innovációs inkubátorháza Egerszalókon működik, a régi iskola helyén. Persze az épületre rá sem lehet ismerni. A faluszéli, egykor elhagyott, lerobbant iskola ma egy igazi hightech központ, 3D mozival, stúdiókkal. Startup, crowdfounding és egy csomó szilícium-völgyi blabla kellene ahhoz, hogy le lehessen írni az itt folyó tevékenységet. Lényeg az, hogy a világpiacra, világszínvonalon termelnek 3D animációkat, illetve az ezt kiszolgáló eszközöket, szolgáltatásokat az itteni vállalkozások. Fő termékük az innováció.
 
 
 
 
 

Élmény lesz tanulni Egerszalókon

Még mindig kevesen tudják, hogy a környék talán legfontosabb technológiai innovációs inkubátorháza Egerszalókon működik, a régi iskola helyén. Persze az épületre rá sem lehet ismerni. A faluszéli, egykor elhagyott, lerobbant iskola ma egy igazi hightech központ, 3D mozival, stúdiókkal. Startup, crowdfounding és egy csomó szilícium-völgyi blabla kellene ahhoz, hogy le lehessen írni az itt folyó tevékenységet. Lényeg az, hogy a világpiacra, világszínvonalon termelnek 3D animációkat, illetve az ezt kiszolgáló eszközöket, szolgáltatásokat az itteni vállalkozások. Fő termékük az innováció.

Most az itt dolgozók úgy döntöttek, hogy részben visszaállítják az épület eredeti funkcióját és újra az oktatás szolgálatába állítják, méghozzá oly módon, hogy iskolát alapítanak egy egészen speciális élményközpontú tanrenddel. Megtörténhet a hihetetlen, hogy míg az iskola csaknem 10 éve éppen azért zárt be, mert a helyiek inkább Egerbe vitték a magasabb színvonalú intézményekbe a gyerekeket, most megfordulhat a trend, és az egriek hozhatják Szalókra a srácokat, ha egy kicsit másféle oktatást szánnak gyerekeiknek. 


Magyar Ádámmal, az iskola egyik alapítójával, a fenntartó cég ügyvezetőjével beszélgettünk, aki nem is titkolta, hogy iskoláskorú gyermekei miatt fordult meg a fejében az iskolaalapítás ötlete. Azt gondolja, hogy egy izgalmasabb, élménydúsabb és a gyerekeket az oktatásukba teljes mértékben bevonó pedagógiai módszer hatékonyabban szolgálná a versenyképes tudás elsajátítását. Az alapítók mind így gondolkodnak. Bezélgetésünk apropóját az adta, hogy az iskola a napokban kapta meg a működési engedélyét.


Egri Szín: A Horizont iskola miben lesz más, mint a többi magániskola?

Magyar Ádám: Lényegében lesz más. Nem csak a gyerekekhez és az oktatáshoz való hozzáállásunk különbözik sok más intézménytől, hanem az oktatási módszerünk is teljesen más alapokon áll. A szabad tanulás módszereire és multimédiás tananyagokra épülő demokratikus iskola koncepciójával úttörőnek számítunk. Fontos hangsúlyoznom, hogy a Horizont Iskola nem a jelenlegi iskolarendszer ellenlábasaként jön létre, hanem egyfajta alternatívaként, hogy azok a szülők is találjanak megfelelő iskolát, akik a gyerekeiknek szabadabb, együttműködőbb és innovatívabb oktatást képzelnek el.






Egri Szín: Az iskola honlapján (www.horizontiskola.hu) szinte küldetésnyilatkozatként olvasható a beköszöntő:

„A Horizont Iskola alapításakor egy szabad iskola létrehozását tűztük ki célul... Egy demokratikus iskolát építünk, ahová a diákok és a tanárok is örömmel járnak, a tanulás pedig nem kényszer, hanem életreszóló élmény. Tudjuk, hogy ma már nem elég lexikális tudással ellátni a gyerekeket, amit általában csak a számonkérésig tudnak, hanem gyakorlati készségeket kell fejlesztenünk, melyek segítik őket kitűzni és elérni céljaikat. Ehhez új típusú iskolára van szükség, amelyben a gyerekek demokratikus alapelvek szerint, közösen hozott szabályok mentén, az érdeklődésüknek és képességeiknek megfelelően, egyéni ütemben szabadon tanulhatnak.”


Magyar Ádám: Pontosan erről van szó! Sőt, ehhez a pedagógiai koncepcióhoz egy olyan technológiai-oktatási hátteret is fejlesztünk, amely bizonyára egyedülálló vállalkozás. Azt szeretnénk, hogy a tananyagot részben olyan platformra helyezzük át, amelyik a kor szellemiségének megfelelő, így könnyen befogadható a gyerekek számára is. Ehhez a háromdimenziós virtuális valóságot (VR) hívjuk segítségül. Olyan tananyagokat fejlesztünk, amelyek sokkal élményszerűbben és érthetőbben magyarázzák el a nehezen értelmezhető tudományos téziseket, mint a hagyományos könyvek, szemléltető eszközök.

Képzeljük csak el, hogy a gyerekek a VR-szemüvegük segítségével a pedagógussal együtt léphetnek be az atomok és molekulák varázslatos világába. Körbejárhatják az anyag legkisebb alkotóelemeit, alaposan megszemlélhetik és működés közben érthetik meg a mikrokozmoszt mozgató erőket. Vagy felpattanhatnak egy méhecske hátára, hogy aztán egy méhkaptár belsejében értsék meg a méz keletkezésének titkait. Olyan élmények ezek, amelyeket biztosan nem felejt el az, aki látta egyszer. Több évtizedes pályafutásom alatt rengeteg tudományos és ismeretterjesztő film rendezője és technikai vezetője voltam, most ezt a tudást szeretném az oktatás szolgálatába állítani.


Egri Szín: Ezek szerint a virtuális valóság lesz a meghatározó élmény az itt tanulóknak?


Magyar Ádám: Dehogy, ez csak egy nagyon fontos kiegészítő, „hab a tortán”. A tehetséggondozás a környezettudatosság, a gyakorlatiasság ugyanilyen fontos. Nem vagy-vagy, hanem egymás mellett működő technikák ezek. Például amikor majd a „vizet” tanuljuk, akkor nagyon fontos a víz, mint kémiai anyag, de mint az élet alkotóeleme, a környezet alakítója, a felhők tartalma, vagy a költők ihletőjeként ugyanolyan fontos. Miután megnéztük a H2O molekulát a virtuális térben, kimegyünk a patakhoz és vízimalmot építünk, hogy lássuk a víz erejét. De lesz még pl. „kertészkedés”, „életvezetés”, „házimunka”, „gasztronómia” is a rengeteg sport és testmozgás mellett.


Egri Szín: Kiket vártok tanulni?


Magyar Ádám: Szeptember 1-től egy összevont első-második évfolyammal indulunk, így leendő elsősök és másodikosok jelentkezhetnek hozzánk. A Horizont Iskola mindenki előtt nyitva áll, aki egyetért a céljainkkal és módszereinkkel és vállalja a kötelezettségeket.


Egri Szín: Magániskola vagytok, mennyi lesz a tandíj?


Magyar Ádám: Az első évben havi 30.000 forint anyagi hozzájárulást kérünk a szülőktől, hogy a kívánt színvonalat tartani tudjuk. Ez az összeg egyébként messze elmarad a hasonló jellegű magániskolák árszintjétől, a speciális oktatási módszerek figyelembevételével pedig kifejezetten alacsonynak mondható.


Egri Szín: Milyen osztálylétszámmal indultok?


Magyar Ádám: A jövő tanévet az összevont első-második osztállyal, 22-24 fős tanulócsoporttal indítjuk. Már most 16-18 kisdiákkal számolhatunk, de a fokozott érdeklődésre tekintettel újra nyílt napokat szervezünk, ahol bemutatjuk az iskolát a további érdeklődőknek. Egyébként felmenő rendszerben gondolkodunk, nyolcosztályos képzésben. Nekem titkos vágyam, hogy egyszer majd középfokú oktatást is nyújtsunk.


Egri Szín: Egy ilyen sajátos, demokratikus, innovatív iskolából át lehet-e menni más, hagyományos intézménybe, vagy éppen időközben lehet-e csatlakozni az iskola speciális képzéséhez?


Magyar Ádám: Az átjárás biztosított, a megszerzett tudás kompatibilis, hiszen nekünk is meg kell felelnünk a köznevelési törvényben megfogalmazott elvárásoknak. Emellett a speciális pedagógiai módszerek és az innovatív tananyagok segítségével nálunk tanuló gyerekek kiegyensúlyozottabb fejlődése várható, így egy esetleges iskolaváltás nem okozhat nekik gondot. Természetesen hozzánk is lehet menet közben csatlakozni, a mostani érdeklődők jelentős része is olyan szülő és gyermek, akik már valahol elvégeztek egy első osztályt, de valamilyen okból váltani szeretnének.

 

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!