Söpör, gyújt, bejelent, fizet

A nem művelt szabad belterületek (parlagon hagyott - telek, zártkert, kert, gyümölcsös, stb.) tűzeseteinek megelőzése a tulajdonos, a kezelő, illetve használó feladata.

Aki tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli1, köteles azt haladéktalanul jelezni a tűzoltóságnak, vagy ha erre nincs lehetősége, a rendőrségnek vagy a mentőszolgálatnak, illetőleg a települési önkormányzat polgármesteri hivatalának. Telefonszámok: 112, 105.

 
 

Söpör, gyújt, bejelent, fizet

A nem művelt szabad belterületek (parlagon hagyott - telek, zártkert, kert, gyümölcsös, stb.) tűzeseteinek megelőzése a tulajdonos, a kezelő, illetve használó feladata.

Aki tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli1, köteles azt haladéktalanul jelezni a tűzoltóságnak, vagy ha erre nincs lehetősége, a rendőrségnek vagy a mentőszolgálatnak, illetőleg a települési önkormányzat polgármesteri hivatalának. Telefonszámok: 112, 105.

 
 
 
 
 

Söpör, gyújt, bejelent, fizet

A nem művelt szabad belterületek (parlagon hagyott - telek, zártkert, kert, gyümölcsös, stb.) tűzeseteinek megelőzése a tulajdonos, a kezelő, illetve használó feladata.

Aki tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli1, köteles azt haladéktalanul jelezni a tűzoltóságnak, vagy ha erre nincs lehetősége, a rendőrségnek vagy a mentőszolgálatnak, illetőleg a települési önkormányzat polgármesteri hivatalának. Telefonszámok: 112, 105.

Tájékoztató a kéményseprő-ipari közszolgáltatás ellátásáról a lakosság számára


Tájékoztatom, hogy 2013. január 1-től kéményseprő-ipari közszolgáltatók feletti szolgáltatási felügyeletet a területileg illetékes Katasztrófavédelmi Igazgatóság látja el, Heves Megyében a Heves Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság.
A Katasztrófavédelmi kirendeltségek tűzvédelmi hatóságai hatósági jogkört kaptak a kéményseprő-ipari közszolgáltatással kapcsolatos kötelezettségeiket megsértő ingatlan tulajdonosokkal szemben.
A hatósági felügyeletre vonatkozó jogszabályokban meghatározott eljárásokat, szankciókat csak abban az esetben lehet alkalmazni, ha a közszolgáltató is eleget tett az új jogszabályokban foglalt kötelezettségeinek. Így pl. az ingatlan tulajdonosai, használói felé történő értesítési kötelezettségek megtörténte, az előírt határidők betartásával, a tűzvédelmi hatóság felé történő értesítési kötelezettségek megtörténte az előírt határidők betartásával, a tűzvédelmi hatóság felé megküldött értesítés kötelező tartalmi elemeinek (adatok, mellékletek) megléte.
BM rendelet 3. § (5) bekezdés a közszolgáltató a sormunka tényleges időpontjáról legalább 8 nappal korábban köteles az ingatlan használóját értesíteni az ellátásért felelős önkormányzat rendeletében meghatározott módon. Amennyiben a közszolgáltató a Törvény szerint meghatározott második időpontban sem tudja a közszolgáltatást elvégezni, az ingatlan használóját, tulajdonosát írásban tájékoztatja a közszolgáltatás 30 napon belüli igénybevételének kötelezettségéről, és ennek elmulasztása esetén a tűzvédelmi hatóság értesítésének közszolgáltatói kötelezettségéről. Ha a megadott határidő eredménytelenül telik el, utóellenőrzést kell tartani. Amennyiben az utóellenőrzés során a tűzvédelmi hatóság megállapítja, hogy a hatósági felhívás ellenére az ingatlan tulajdonosa nem teljesítette kötelezettségét, meg kell indítani az első fokú hatósági eljárást és tűzvédelmi bírságot kell kiszabni az ingatlan tulajdonosával szemben. A tűzvédelmi bírság 5.000,- Ft-tól 30.000,- Ft-ig terjedhet. A bírság összegének meghatározásakor alkalmazni kell a fokozatosság elvét, figyelembe kell venni a súlyosító és enyhítő körülményeket, a jogsértés súlyát, korábbi előfordulás esetét.
Amennyiben a közszolgáltató élet- és vagyonbiztonság közvetlen veszélyeztetéséről értesíti a hatóságot, abban az esetben (ha az értesítés nem is felelt meg a jogszabályban előírtnak) ha a megjelölt hiba a Korm. Rendelet 1 § (2 bekezdésének meghatározott esetek közé tartozik, úgy az égéstermék-elvezető üzemelését haladéktalanul meg kell tiltani!
Panaszügyek intézése esetén az ingatlan tulajdonosa, használója a közszolgáltatással kapcsolatban panaszával a közszolgáltatóhoz, vagy az ellátásért felelős önkormányzathoz fordulhat, csak ezek eredménytelensége esetén – és ezek igazolásával – nyújthat be panaszt a tűzvédelmi hatóságnál. Az égéstermék-elvezető szakszerűségét igazoló szakmai nyilatkozatok kiadására vonatkozó vitás ügyekben a tűzvédelmi hatóság bejelentésre jár el.

Jogszabályjegyzék
1. 2012. évi XC. Törvény a kéményseprő-ipari közszolgáltatásról
2. 63/2012. (XII. 11.) BM rendelet a kéményseprő-ipari közszolgáltatás ellátásának szakmai szabályairól
3. 374/2012. (XII. 11.) Korm. rendelet a kéményseprő-ipari közszolgáltatásról szóló törvény végrehajtásáról

Tájékoztató a gáz csatlakozó vezetékekre és fogyasztói berendezésekre vonatkozó műszaki-biztonsági előírásokról

A tulajdonos, a használó, illetve az üzemeltető köteles a csatlakozó vezetéket és a fogyasztói berendezést rendeltetésszerű állapotban tartani, rendeltetésszerűen üzemeltetni, a szükséges ellenőrzéseket és karbantartását a gyártói előírások alapján rendszeresen elvégeztetni, minden vonatkozó biztonsági előírást betartatni.
A karbantartás, javítás, időszakos felülvizsgálatok szakmai és személyi feltételeire a gyártó előírásai az irányadóak.

19/2012. (VII. 20.) NGM rendelet alapján a gáz csatlakozó vezetékek és felhasználói berendezések műszaki-biztonsági felülvizsgálatáról az ingatlan tulajdonosa köteles:
a) a felhasználói berendezés műszaki-biztonsági felülvizsgálatát az első műszaki biztonsági felülvizsgálat évét követő 5. évben és ezt követően 5 évente,
b) a csatlakozóvezeték műszaki-biztonsági felülvizsgálatát első műszaki biztonsági felülvizsgálat évét követő 10. évben és ezt követően 10 évente elvégeztetni.
Az Országos Tűzvédelmi szabályzat 580 § (1) bekezdésének előírása, hogy a tüzelő- és a fűtőberendezés, az égéstermék-elvezető, valamint a környezetében levő éghető anyag között olyan távolságot kell megtartani, vagy olyan hőszigetelést kell alkalmazni, hogy az éghető anyag felületén mért hőmérséklet a legnagyobb hőterheléssel való üzemeltetés mellett se jelenthessen az éghető anyagra gyújtási veszélyt.

Jogszabályjegyzék
1. 11/2004. (II.13.) GKM Rendelet a gázcsatlakozó vezetékek és fogyasztói berendezésekre vonatkozó műszaki-biztonsági előírásokról
2. 19/2012. (VII. 20.) NGM rendelet a gáz csatlakozó vezetékek és felhasználói berendezések műszaki-biztonsági felülvizsgálatáról
3. 28/2011 (IX. 6.) BM rendelet az Országos tűzvédelmi szabályzatról

A tájékoztatóban leírt szabályok a vonatkozó tűzvédelmi jogszabályokkal együtt érvényesek.
 

Szabadtéri területek tüzeinek megelőzésével kapcsolatos tűzvédelmi tájékoztató a lakosság számára

 

A nem művelt szabad belterületek1 (parlagon hagyott - telek, zártkert, kert, gyümölcsös, stb.) tűzeseteinek megelőzése a tulajdonos, a kezelő, illetve használó feladata.

 Aki tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli1, köteles azt haladéktalanul jelezni a tűzoltóságnak, vagy ha erre nincs lehetősége, a rendőrségnek vagy a mentőszolgálatnak, illetőleg a települési önkormányzat polgármesteri hivatalának. Telefonszámok: 112, 105.

 A növényi hulladékok égetésének szabályai: 2

Tűzveszélyes tevékenységet tilos olyan helyen végezni, ahol az tüzet vagy robbanást okozhat.

Amennyiben a magánszemély azt nem saját tulajdonában lévő ingatlanon folytatja, úgy az égetés feltételek írásbeli meghatározása szükséges.

A tűzveszélyes tevékenység befejezése után a munkavégző a helyszínt és annak környezetét tűzvédelmi szempontból köteles átvizsgálni és minden olyan körülményt megszüntetni, ami tüzet okozhat.

A szabadban tüzet gyújtani csak úgy lehet, hogy az a környezetére tűz- vagy robbanásveszélyt ne jelenthessen. Ennek érdekében a környező területet ki kell tisztítani éghető anyagoktól, körül kell szántani, ásni.

A szabadban a tüzet őrizetlenül hagyni nem lehet. Veszély esetén, vagy ha arra szükség nincs, a tüzet azonnal el kell oltani.

Szabadban a tüzelés használatának helyszínén olyan eszközöket és felszereléseket kell készenlétben tartani, amelyekkel a tűz terjedése megakadályozható, illetőleg a tűz eloltható.

 Az avar-, a tarló-, gyep-, a nád- és a növényi hulladékégetés - amennyiben jogszabály e tevékenység végzését megengedi - alkalomszerű tűzveszélyes tevékenységnek minősül.

(2) A tervezett - az (1) bekezdés szerinti tarló-, nád-, gyep- - égetés helyét, időpontját és terjedelmét a megkezdés előtt legalább 24 órával az illetékes I. fokú tűzvédelmi hatóságnak írásban be kell jelenteni.

 

Tűzgyújtási tilalom 3

Fokozott tűzveszély esetén a miniszter határozatban - a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszterrel való egyeztetés mellett - az ország egészére vagy meghatározott területén lévő erdőre, valamint az erdő határától számított kétszáz méteren belüli területre - átmeneti időre - általános tűzgyújtási tilalmat rendelhet el. A tűzgyújtási tilalom elrendeléséről és annak feloldásáról szóló határozatot az erdészeti hatóság és a miniszter által vezetett minisztérium honlapján, valamint két országos napilapban, a közszolgálati televízióban és rádióban kell közölni. A határozat közlése időpontjának az első közzététel időpontja minősül.

Megye vagy település területére kiterjedő fokozott tűzveszély esetén - indokolt esetben, átmeneti időre - a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság, a főváros területén a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság egyetértésével vagy javaslatára az erdészeti hatóság is rendelhet el tűzgyújtási tilalmat. A tilalom elrendeléséről és annak feloldásáról szóló határozatot az erdészeti hatóság és a miniszter által vezetett minisztérium honlapján, valamint két országos napilapban, a közszolgálati televízióban és rádióban kell közölni. A határozat közlése időpontjának az első közzététel időpontja minősül.

Aki tüzet okoz arra a vonatkozó jogszabályok4 alapján kötelező tűzvédelmi bírságot kiszabni, melynek mértéke 100.000. Ft-tól 3.000.000.- Ft-ig terjedhet. A bírság kiszabása nem mentesít a büntetőjogi felelősség alól.

 

Egy esetleges tűz során biztosítási igény benyújtásához a biztosító cég hatósági bizonyítványt5 kér, melyet az illetékes Katasztrófavédelmi Kirendeltség ad ki. A hatósági bizonyítvány kiadásának az alapja a tűzoltóságok adatgyűjtése, melyben a tűzre utaló tényeket, adatokat is rögzíti. A hatósági bizonyítvány tartalmában az esetlegesen elhanyagolt terület tényét fel lehet tüntetni.

 

Jogszabályjegyzék

1996. évi XXXI. törvény a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról 5. §, 18. § 

28/2011. (IX. 6.) BM rendelet az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról 567. §., 568.§., 569. §.

2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról 67.§.

259/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet a tűzvédelmi hatósági feladatokat ellátó szervezetekről, a tűzvédelmi bírságról és a tűzvédelemmel foglalkozók kötelező élet- és balesetbiztosításáról 7. §

44/2011. (XII. 5.) BM rendelet a tűzesetek vizsgálatára vonatkozó szabályokról 2. §, 14. §, 15. §.

1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól 48.§ (4)

 A tájékoztatóban leírt szabályok a vonatkozó tűzvédelmi jogszabályokkal együtt érvényesek. 

 

 

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!