Még nincs összefüggő kerékpárút hálózat

Sajtóközlemény

Eger város a „Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium” és a „Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium” által meghirdetett „Kerékpárosbarát település 2009” pályázatára sikeres pályázatot nyújtott be. A meghirdetett pályázat célja volt, településünk kerékpáros infrastruktúrájával kapcsolatos jelenlegi és jövőbeni elképzelések bemutatása mellett a közlekedési forma népszerűsítésére tett erőfeszítések és eredményinek bemutatása is.

 
 

Még nincs összefüggő kerékpárút hálózat

Sajtóközlemény

Eger város a „Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium” és a „Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium” által meghirdetett „Kerékpárosbarát település 2009” pályázatára sikeres pályázatot nyújtott be. A meghirdetett pályázat célja volt, településünk kerékpáros infrastruktúrájával kapcsolatos jelenlegi és jövőbeni elképzelések bemutatása mellett a közlekedési forma népszerűsítésére tett erőfeszítések és eredményinek bemutatása is.

 
 
 
 
 

Még nincs összefüggő kerékpárút hálózat

Sajtóközlemény

Eger város a „Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium” és a „Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium” által meghirdetett „Kerékpárosbarát település 2009” pályázatára sikeres pályázatot nyújtott be. A meghirdetett pályázat célja volt, településünk kerékpáros infrastruktúrájával kapcsolatos jelenlegi és jövőbeni elképzelések bemutatása mellett a közlekedési forma népszerűsítésére tett erőfeszítések és eredményinek bemutatása is.

"A kerékpáros forgalom részarányának növelése az Európai Unió legtöbb országában, így Magyarországon is kormányzati célkitűzés. Ennek eredményeként a tagállamok egy részében a kerékpározás már ma is jelentős mértékben hozzájárul a környezetbarát, fenntartható közlekedéshez. A kerékpározás a városi közlekedésben az egyik legalacsonyabb helyigénnyel rendelkezik, a leggyorsabb rövidtávon, mert nem kell számolni a közlekedési dugókkal és a parkolóhely keresésre fordított idővel. Ugyan városunkra jelenleg még kevésbé jellemzőek a közlekedési dugók és a parkolóhelyekkel kapcsolatos problémák, úgy gondoltuk, hogy a környezet tudatos és egészségformáló közlekedési forma népszerűsítése kiemelt fontosságú feladat.

A Kerékpár utak kiépítése és a kerékpáros hálózat fejlesztése mellett fontos a „kerékpárosbarát” környezet megteremtése is. Éppen ezért városunk település fejlesztési koncepciójában nem csak meglévő és rövidtávon megvalósítható kerékpár utak szerepelnek, hanem a teljes, környező településekkel kapcsolatot teremtő kerékpárutas hálózat felelhető. Fontos továbbá a kerékpártárolók rendszerének kialakítása is, melynek egyszerre kell átgondoltnak és környezet tudatosnak lennie úgy, hogy közben megjelenésével megfeleljen a műemléki és nagyvárosi környezet kihívásainak is.

Sajnos városunkban a kiépült kerékpárutak még nem alkotnak összefüggő hálózatot, de a szabályozási tervek már tartalmazzák a javasolt nyomvonalakat. Több hiányzó, még kiépítésre váró szakaszra vonatkozóan is rendelkezünk tervekkel, építési engedélyekkel. A cél, hogy a még jelenleg foghíjas kerékpár hálózatunkat egy összefüggő és a környező településeket is összekötő egységes hálózattá fejlesszük. Az elsődlegesen az Észak- Déli gerincvonal kiépítése a legfontosabb, melyből már jelenleg is jelentős szakaszok léteznek.

Felnémeten két irányból érkező kerékpárosokat kell fogadni. Egyrészt a Szarvaskői, másrészt a Felsőtárkányi kerékpáros kapcsolatot kell kiépíteni. A nyomvonal javaslat mindkét irányra vonatkozóan elkészült, engedélyes tervvel azonban csak a Felvégi és a Nagylaposi út közötti szakaszra vonatkozóan rendelkezünk, itt a kerékpárút a József Attila utcában és a Nagylaposi utcában haladna. Jelenleg meglévő kerékpárút nyomvonalunk jelentős része az Északi városrészben az Eger-patak mentén halad. Az elmúlt években több szakasz is kiépítésre került, jelenleg a Mária utcáig kiépített nyomvonal található. A Mária utca Árva-köz közötti kerékpárút tervezésére Önkormányzatunk pályázatot nyújtott be, mely során a KKK 2,0 MFt támogatást ítélt meg. A tervek 2009. július 1-re, határidőre elkészültek. A nyomvonal az Eger-patak nyugati oldalán halad. A kerékpárút mellett támfalépítésre lesz szükség, ami sajnos jelentős költségnövekedést eredményez. A kivitelezési munkálatok két ütemben is megvalósíthatóak, így a Mária utca és Tűzoltó tér közötti szakasz és a Tűzoltó tér ás Árva-köz közötti szakaszok ütemezetten kiépíthetőek. Az Árvaköz és Kossuth Lajos utcák közötti szakaszon a Belváros Rehabilitációja program keretében kerékpárút létesülne. Folytatva a szerkezeti tervben is szereplő nyomvonalat, szintén az Eger-patak mentén, esetleg részben az Eger-patak medrében valósulna meg a beruházás. Önkormányzatunk a 2009-es „kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése” című ÉMOP pályázat keretében „Kerékpárút építése Egerben a Kossuth Lajos u. és a Sas út közötti szakaszon” címmel pályázatot nyújtott be. A tervezett kerékpárút az Eger-patak nyomvonalával párhuzamosan halad, annak nyugati oldalán. A projekt tervezett összköltsége 39 MFt, melyhez 33 MFt-os támogatási igényt nyújtottunk be. 2009. nyarán elkészíttettük a Deák Ferenc utca teljes rekonstrukciójának engedélyezési terveit. Ennek keretén belül kerékpárút került betervezésre az utca keleti oldalára a gyalogjárda mellé, mely a Belvárost kötné össze a vasútállomással.

A meglévő kerékpárutak, gyalog- és kerékpárutak felhasználása mellett, a fentebb említett beruházásokon túl, további meglévő közúthálózati elemeken (korlátozott sebességű útszakaszok, kerékpározásra alkalmas kisforgalmú utak, csillapított forgalmú övezetek) a kerékpározás biztonságosabbá tételével Eger város észak-déli irányú tengelyében kerékpáros útvonal kijelölésére került sor. Az útvonal kijelölésével az Északi lakóteleptől (Nagylapostól) a déli iparterületig (Sas útig) mintegy 5 km hosszon egybefüggő, jelölt útvonalon haladhatnak a kerékpárosok. A kihelyezett jelzőtáblák (kiegészítő táblákkal együtt összesen 94 db) egyfelől a kerékpárosok számára nyílirányokkal jelölik az útvonalat, másfelől a gépjármű-vezetők felé jelzik a kerékpáros veszélyt és a szükséges mértékű sebességkorlátozást.
A forgalmasabb csomópontokban (pl. Markhot F. u., Kossuth L. u., Klapka Gy. u., Hadnagy u.) burkolati jelek is felfestésre kerültek. Tervezzük burkolati jelzőtestek (prizmák) kihelyezését is jogszabályok adta lehetőségek szerint.

A Városfejlesztési és –üzemeltetési Iroda számára rendkívül nagy öröm, hogy a pályázat keretei között bemutathatta a város kerékpáros közlekedéséért tett erőfeszítéseit, melyet a Bringaút Egyesülettel karöltve készítettünk el. A pályázat elbírálásánál valamennyi pályázó között a legjobb és egyben kiemelkedő eredményt értük el, mellyel elnyertük a „kerékpárosbarát település” logó használatának a jogát, illetve különdíjban is részesültünk. Az elismerő okleveleket 2009. december 22-én délelőtt 10:00-kor, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumban Szabó Imre miniszter úr, dr. Oláh Lajos államtitkár úr, és Pataki Ibolya, a KMSZ főtitkára fogják átadni." - tájékoztatott Gadavics Gyula a Városfejlesztési- és üzemeltetési Iroda vezetője. 

 

 
 
  • 2Bekiabáló2009december29.22:19ÚjVálasz

    kedvencem: "a gépjármű-vezetők felé jelzik a kerékpáros veszélyt"

     
  • 1Bekiabáló2009december29.11:48ÚjVálasz

    Felnémeten kerékpárút? Járda sincs az Egri úton, a Kenderföld bejárótól a buszmegállóig! Gyalogosan gyerekeknek, kismamáknak babakocsival kell az autósok közt haladni a reggeli csúcsforgalomban!!! Közlekedési lámpával biztosított gyalogátkelő sincs! Ne kerékpárutat készítsenek, hanem a legegyszerűbb közlekedési módot tegyék biztonságossá!

     

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!