Kevés a tároló, sok a rongálás - biciklivel Egerben

Milyen is a biciklis közlekedés Egerben? Tárolók hiánya, kevés bicikliút és nem utolsó sorban új KRESZ szabályok, amelyek nem  feltétlenül úgy szólnak, ahogy azt több helyütt is hallhattuk. Vizsgálódásaim során én is biciklire ültem néhány hónapig. Nem tagadom, logikus lépés volt, hiszen eddig gyalog jártam a főiskolára. Jogosítványom is van, az autósok szempontjából is tudom nézni az egri forgalmat.
 
 

Kevés a tároló, sok a rongálás - biciklivel Egerben

Milyen is a biciklis közlekedés Egerben? Tárolók hiánya, kevés bicikliút és nem utolsó sorban új KRESZ szabályok, amelyek nem  feltétlenül úgy szólnak, ahogy azt több helyütt is hallhattuk. Vizsgálódásaim során én is biciklire ültem néhány hónapig. Nem tagadom, logikus lépés volt, hiszen eddig gyalog jártam a főiskolára. Jogosítványom is van, az autósok szempontjából is tudom nézni az egri forgalmat.
 
 
 
 
 

Kevés a tároló, sok a rongálás - biciklivel Egerben

Milyen is a biciklis közlekedés Egerben? Tárolók hiánya, kevés bicikliút és nem utolsó sorban új KRESZ szabályok, amelyek nem  feltétlenül úgy szólnak, ahogy azt több helyütt is hallhattuk. Vizsgálódásaim során én is biciklire ültem néhány hónapig. Nem tagadom, logikus lépés volt, hiszen eddig gyalog jártam a főiskolára. Jogosítványom is van, az autósok szempontjából is tudom nézni az egri forgalmat.
Azért nem minden úgy történt, ahogy azt vártam. Volt, hogy néhány villanyoszloppal arrébb vitték a bringámat, miközben az le volt zárva (tároló híján csak a kerék), de megfosztottak a lámpámtól is, amelynek nem csupán a burkolatát, de az égőjét is kicsavarták, mindezt pedig a főiskola előtt. Megkérdeztem, hogy a portások illetve gondnokok mit tesznek és tehetnek. Nagyné Tóth Mónika, az Eszterházy Károly Főiskola érsekkerti és B épületének gondnoka elmondta, hogy bár portai felügyelet van, a kamerák a biciklitárolót nem látják. Ha módjukban áll vagy észreveszik a rongálásokat, akkor intézkednek, de ebben az ügyben az iskola felelősséget nem vállal. Sajnos több tároló helyre sincs lehetőségünk egyelőre, mert az vagy az autósoktól vagy a gyalogosoktól venné el a helyet.
Meglepő volt tapasztalni, hogy a bicikli gyorsabb volt a busznál. A busz mindenhol megáll, és annyira közvetlenül sem tud menni, mint én a kerékpárral. Nem spóroltam tíz perceket, de azért az öt-tízbe belefértem. Jelentéktelennek tűnhet, de nem az. A megállótól még nem kellett gyalogolnom, a buszon nem nyomtak össze mások. A reggeli forgalmi dugóba nem keveredtem bele. És a lezárt útszakaszokat is könnyedén, kis kerülővel, de gyorsan megjártam.
A legnagyobb problémának a biciklitárolók hiányát észleltem Egerben. A Dobó téren alig 1-2 sor tároló van, a főiskolánál (B épület) körülbelül 15-20 férőhely, míg a Líceum épületénél mindössze 9. A sétálóutcán semmi. A plázánál, mint utóbb kiderült a belső udvaron van tárolási lehetőség, (aminek jó esetben csak a felét foglalják el a dolgozók). Persze hozzáláncolhatjuk kerékpárunkat padokhoz, szemetesekhez, (ha van az embernek hozzá gusztusa), szellőztető rácsokhoz, (ami csak annyira van a fal mellett, hogy bármikor madárürüléket találhatunk a bringánkon) vagy akár villanyoszlopokhoz. De mit lehet tenni?
Saját tapasztalatszerzéseim után megkérdeztem Erdélyi Róbert rendőr alezredest, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának kiemelt megelőzési főelőadóját. A biciklis forgalomban a rendőrség szerepe természetesen olyan mértékű, mint bármely más közlekedési eszköznél – kezdte az alezredes úr. Legfőbb feladatok az ellenőrzési feladatok. Ebben az idei év nagyon különleges, kimagasló év volt; az Országos Rendőr-főkapitányság kiemelkedően foglalkozott mind a gyalogos, mind a kerékpáros forgalom ellenőrzésével. Tekintettel a 2010. január 1-vel változott jogszabályra, amelyben a kerékpárosok nagy szerepet kaptak. Ugyanúgy, mint országosan, itt Heves megyében és természetesen Egerben is nagyobb figyelmet fordít a rendőrség akár a gyalogos, akár a kerékpáros közlekedők biztonságára és biztonságuk ellenőrzésére.
Ennek érdekében 2010 márciusában egy fokozott közúti ellenőrzés zajlott, amely során – többek között – a kerékpárosok helyes közlekedésének vizsgálása volt a cél: a kerékpárosokra vonatkozó szabályok betartatása, a szabályszegők szankcionálása. Ennek eredményeiről a rendőr alezredes úr annyit mondott el, hogy a megyében 10 kerékpárost 46000 Ft értékben helyszínbírságoltak, illetve további 10 fő ellen tettek szabálysértési feljelentést. Ennek okai a rendőrségi tapasztalatok és akciók alkalmával az első és hátsó lámpák hiánya (ami kötelező felszerelés), illetve a korábbi KRESZ módosításban leírt szabályszegés volt, vagyis az éjszakai vagy rossz látási viszonyok között, lakott területen kívül kötelező láthatósági mellény viseletének hiánya. Bár Erdélyi Róbert elmondta, hogy örömmel tapasztalja a rendőrség, hogy a mellény használati aránya jelentősen növekedett az elmúlt időszakban, de még mindig vannak olyan emberek, akik ennek a szabálynak nem tesznek eleget. Ennek ellentmondó az a tapasztalat, hogy a kerékpárosok egy csoportja lakott területen belül, jó látási viszonyok közt is viselik a mellényt.
A január 1-ei KRESZ változás a közvéleményben elég nagy vihart kavart. Eltérő vélemények jelentek meg mind az autósok, mind a média világában. Nem a rendőrség alkotta a szabályokat, ők csak jogalkalmazók, így nem foglalhatnak állást ez ügyben. Az országos médiában is máshogy jelentek meg a dolgok. Konkrét példával is élt Erdélyi Róbert. Elmesélte, hogy az egyik országos kereskedelmi csatorna híradójában úgy jelent meg az egyik szabály, hogy a kerékpárosok haladhatnak az egyirányú utcában a kijelölt autós forgalommal szemben is. Sajnos azt nem tették a hír végére, hogy bár haladhatnak az egyirányúval szemben, de ez csakis akkor érvényes, ha erre külön kiegészítő tábla van. Ilyen kiegészítő tábláról megyei szinten még nincs tudomása senkinek, tehát ilyen biztos, hogy nincs.
Újdonságként jelent meg a KRESZ szabályok között a kerékpáros felálló hely, ami azt jelenti, hogy jelzőlámpával ellátott kereszteződésekben a kerékpárosok balra kanyarodása érdekében a forgalomban álló gépjárművek előtt egy zóna kerülhet kialakításra (egyelőre ilyennel sem találkozhatunk még a megyében). Ide felállhat a kerékpáros és a gépjárművek előtt biztonságosan megkezdheti a balra kanyarodását, amint a lámpa zöldre vált. A törekvések jó irányba haladnak, de a megvalósításukra még várnunk kell. Bár bizonyára vannak olyan helyek, ahol ezek bevezetése nem feltétlenül indokolt.
Képet kaptam a kerékpáros balesetekről is. Ez a statisztika azokat a baleseteket takarja, amelyekben kerékpáros az okozó. Ebből a szempontból 2009 egy pozitív év 2008-hoz képest, hiszen 31-ről 20-ra csökkent a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma. Javul a tendencia, csökken a balesetek száma. Sajnos a lakott területeken belül sok olyan irritáló szabálysértést láthatnak az állampolgárok – egészíti ki Erdélyi Róbert –, amelyekben a kerékpáros részes. Sokszor tapasztaljuk a rendőrségi ellenőrzések során, hogy a kerékpáros a gyalogos átkelőhelyen átkerékpározik (ilyenkor a bicikliről le kellene szállni), vagy nem veszik figyelembe a forgalomirányító készülékeket (vasúti átjárókban, közlekedési lámpáknál). Szerencsére ez nem a nagy általánosságra vonatkozik, de a rendőrség feladata az, hogy ezeket a szabálysértőket figyelmeztesse és megfelelően szankcionálja.
A kerékpáros versenyekben is részt vesz a rendőrség. Az április 22-én rendezett Critical Mass-on forgalomirányító, biztosítási feladatokat láttak el a lezárt útszakaszok miatt. Motoros rendőrök vezették fel a kerékpározó tömeget. Illetve vannak olyan rendőr kollégák, akik kerékpárral járnak dolgozni, így civilként ők is részt vesznek ezeken a rendezvényeken.
Emellett nagyon sok kerékpáros rendezvényünk van – egészíti ki az alezredes –, gondolok itt elsősorban gyerekeknek szóló közlekedési, országos szintig felmenő versenyekre. Ezek során alapvető célunk az, hogy a KRESZ elméleti ismerete mellett egyrészt a kerékpáros szabályossági ismereteket is rögzítsük a gyerekekben és fejlesszük ezen ismeretüket; másrészt a kerékpár biztonságos kezelése érdekében olyan ügyességi pályákat, feladatokat adunk a gyerekeknek, amelyek elsajátítását követően rendkívül nagy tudásra tesznek szert. Heves megyében ez a közlekedésre nevelési tevékenység nagyon jól működik, ennek bizonyítéka, hogy az elmúlt években az országos felmenő versenyeken a dobogó 1-2-3. fokán végeztünk – zárta le mondandóját Erdélyi Róbert.
Természetesen ez nem minden. A biciklisek csak egy részét képezik a forgalomnak. Vannak hobbibiciklisek is, akik kizárólag kirándulás céljából bicikliznek, illetve versenyzők is. Czura Bence a Neumann János Középiskola tanulója számolt be nekem arról, hogy bár iskolába nem kerékpárral jár, mert félti biciklijét, azért elég sok kerékpáros eseményen részt vesz, és alig várja minden évben a Föld napjára kitűzött Critical Masst, hogy ő is a feje fölé emelhesse bringáját a tekerés előtt. A főiskolások körében is igen sokan használják ezt az alternatívát, bár ha több tároló lehetőségünk lenne, talán még többen választanák.
Három autóst is megkérdeztem, hogy mi a véleményük a biciklistákról Egerben. A három megkérdezett egyöntetűen azt válaszolta, hogy a gyalogosokkal több gond van, mint a biciklisekkel, bár a reggeli és délutáni csúcsforgalomnál nagyobb odafigyelést igényel az utósoktól néhány biciklista.
A gyalogosok ezt pont fordítva látják. A három megkérdezett közül az EKF tanulóját egyáltalán nem zavarja a biciklis forgalom, de a másik két hölgy nem szereti a járdán randalírozókat.
Én már sajátomnak tudom ezt a művészetet, ezt a közlekedési stílust, ezt a kikapcsolódást, és mindenkit csak biztatni tudok arra, hogy amikor csak tud, ragadjon biciklit. Talán pár év múlva az autósok is visszapártolnak ehhez a mindenki számára egészségesebb megoldáshoz: "Azt hiszem, egynéhány esztendő múlva nálunk sem lesz, aki görbén nézzen a biciklire, mert előbb-utóbb mindenki reákap, és az ember csak addig gyűlöli az efféle mesterséget, ameddig irigyli." /Gárdonyi Géza: Két szó a bicikliről/
 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!