Egri vagyok, nem turista

A kerékpárosok észrevételeit várták azon a lakossági fórumon, amit hétfő délután rendeztek a városháza dísztermében. Egy turisztikai pályázat keretében lehetőség nyílt Egerben az észak-déli kerékpárútvonal hiányzó szakaszainak megépítésére. A teljes bicikliút Egerszalóktól Lillafüredig tart majd, érintve a Bükköt s városunkat is. Eger belterületén egységes, 10 km-es bringás vonal jöhet így létre. A beruházás célcsoportja alapvetően az ideérkező turisták, másodlagosan szolgálná az itteni lakosok kényelmét. A lakossági fórum hozzászólói is alapvetően ezt a kettőséget firtatták.
 
 

Egri vagyok, nem turista

A kerékpárosok észrevételeit várták azon a lakossági fórumon, amit hétfő délután rendeztek a városháza dísztermében. Egy turisztikai pályázat keretében lehetőség nyílt Egerben az észak-déli kerékpárútvonal hiányzó szakaszainak megépítésére. A teljes bicikliút Egerszalóktól Lillafüredig tart majd, érintve a Bükköt s városunkat is. Eger belterületén egységes, 10 km-es bringás vonal jöhet így létre. A beruházás célcsoportja alapvetően az ideérkező turisták, másodlagosan szolgálná az itteni lakosok kényelmét. A lakossági fórum hozzászólói is alapvetően ezt a kettőséget firtatták.
 
 
 
 
 

Egri vagyok, nem turista

A kerékpárosok észrevételeit várták azon a lakossági fórumon, amit hétfő délután rendeztek a városháza dísztermében. Egy turisztikai pályázat keretében lehetőség nyílt Egerben az észak-déli kerékpárútvonal hiányzó szakaszainak megépítésére. A teljes bicikliút Egerszalóktól Lillafüredig tart majd, érintve a Bükköt s városunkat is. Eger belterületén egységes, 10 km-es bringás vonal jöhet így létre. A beruházás célcsoportja alapvetően az ideérkező turisták, másodlagosan szolgálná az itteni lakosok kényelmét. A lakossági fórum hozzászólói is alapvetően ezt a kettőséget firtatták.
Az önkormányzatnak a pályázati programhoz kapcsolódóan több mint húsz együttműködési megállapodása van kerékpáros civil szervezetekkel, különböző szállásadókkal, bringaszervizekkel, helyi termelőkkel, borászatokkal. A lakossági fórumon elhangzott javaslatokat, ötleteket is igyekeznek beépíteni a 2013-14-ben megvalósuló pályázatba.

A beruházáshoz elnyerhető, vissza nem térítendő támogatás mértéke maximum 500 millió forint, a fejlesztéshez kiszolgáló létesítmények, találkozóhelyek, pihenők, azaz komplex bringás szolgáltatás létrehozását tervezik.  A kiépítendő úthálózaton több magánkézben lévő ingatlan is van, a tulajdonosokat már megkereste az önkormányzat megvételi szándékával.


 Többen megjegyezték, hogy szép dolog, hogy ilyen hatalmas fejlesztések előtt áll a megyeszékhely, de sajnos a meglévő infrastruktúrát sem tartják karban. Az Északi Lakótelepen a Rákóczi út alatt a patakmederben halad a bicikliút,  ami nagyobb esőzések után sáros, használhatatlan, mivel a vízelvezetők nem működnek, az útszakaszt senki nem takarítja. A felsőtárkányi bicikliút repedezik, egyre szűkebb a nyomvonala, ahogy visszahódítja a természet. Nem nyesi senki a zöldet.
 
A polgármester ezt szeretné most jól csinálni
 
Habis László polgármester elmondta, hogy ugyan szigorodtak az útépítési szabványok, de a felsőtárkányi útszakasz is azt bizonyítja, hogy ha valamit nem csinálnak meg jól, akkor az duplán jelenik meg később a karbantartási költségekben. Mint mondta, ezt szeretnék most jól csinálni a belvárosi rehabilitáció keretében. A beszégetés ezen pontján többen jelezték, hogy az Eger-patakba tervezett útszakasz problémákat okozhat még a továbbiakban.
 
Törőcsik Gábor, a Part Egyesület elnöke és a Critcal Mass biciklis felvonulás szervezője, szarkasztikusan csak vízibicikliútként emlegette a tervet, mely szerinte több szempontból rossz. Drága, folyton takarítani kell majd, és ugyan zöld folyosónak nevezik a tervekben, de épp ezt az ökológiai folyosót csökkenti majd.
A kerékpárút fejlesztését turisztikailag nagyon jó projektnek tartja, de az is jó lenne, ha ezen az egri lakosok is direktben nyernének. Arra kérte a jelenlévő szakembereket, hogy próbáljanak kerékpáros, nem pedig autós-mérnöki logikával gondolkodni. Vannak jó példák erre szerte a világban, testvérvárosunkban, Esslingenben is így történtek a fejlesztések - emelte ki.
 
A bringázás szabad dolog
 
Az Egészségház úton és a Servita utcában szinte életveszélyes közlekedni a szembejövő forgalom és az ott parkoló autók miatt. Úgy látja, el kell végre dönteni, hogy mi a fontosabb a parkoló autók vagy a kerékpárosok. Ezt a megjegyzését taps fogadta a teremben. Szerinte az lenne a megoldás, ha az egész belvárost kerékpáros övezetté nyilvánítanák. Szerinte fölösleges mindenféle hálózat kiépítése, ha az nem életszerű. A bringázás szabad dolog. A bicajosok mindig a legrövidebb utat fogják választani úticéljuk elérésében, nem pedig azt, ami messze kerül, akármilyen szépen is van kikövezve.

Egy hozzászóló a Szúnyog közben található híd állapotát emelte ki. Ugyan tudja, hogy hamarosan kezdődik a belváros rekonstrukciója, de az erősen megrongálódott lehajtót talán addig is érdemes lenne megjavítani szerinte, hiszen csak egy vödör beton kellene hozzá. Molnár László mérnök ígéretet tett, hogy megvizsgálják, kis költséggel rövid távon orvosolható-e a probléma.

Egy másik észrevétel szerint a felsőtárkányi autóúton meg kellene fontolni a gépjárművek sebességkorlátozását, hiszen az rendben van, hogy pihenőket építenek ki a kerékpárosok számára, de talán kevésbé lennének boldogok a bicajosok a pihenőhelyen, ha az életüket kockáztatva tudnak csak eljutni oda.

Törőcsik szerint az észak-déli kerékpárút sok lehetőséget rejt, de érdemes lenne körutakat is beépíteni a tervekbe, mert talán nem kivezetni kellene a turistákat a városból, hanem megtartani őket.

Az ígéretek szerint megvizsgálják a javaslatokat, de a www.kerekpar.eger.hu oldalon is várják az észrevételeket Eger város kerékpáros infrastruktúrájával kapcsolatban. A kérdőívet kitöltők között még egy hévízi üdülést is kisorsolnak.
 
Fotó: Nemes Róbert

 

 
 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!