Március elsejétől átalakul a szociális támogatások rendszere

2015. március elsejétől újfajta, korszerűbb szociális támogatási rendszert vezet be a kormány. A rendelkezés megalkotásának célja – az Alaptörvénnyel összhangban - a foglalkoztatás növelése, a rászorulók célzottabb segítése és a segélyekkel való visszaélések megszüntetése, azaz a rendszer igazságosabbá és átláthatóbbá tétele volt. A szociális biztonság erősítését szolgálja, hogy márciustól két helyről kérhetnek az érintettek támogatást: a járásoktól és a helyi önkormányzatoktól. A támogatásokhoz a kormány idén a tavalyinál 3,3 milliárd forinttal többet, összesen 35 milliárd forintot biztosít.
 
 

Március elsejétől átalakul a szociális támogatások rendszere

2015. március elsejétől újfajta, korszerűbb szociális támogatási rendszert vezet be a kormány. A rendelkezés megalkotásának célja – az Alaptörvénnyel összhangban - a foglalkoztatás növelése, a rászorulók célzottabb segítése és a segélyekkel való visszaélések megszüntetése, azaz a rendszer igazságosabbá és átláthatóbbá tétele volt. A szociális biztonság erősítését szolgálja, hogy márciustól két helyről kérhetnek az érintettek támogatást: a járásoktól és a helyi önkormányzatoktól. A támogatásokhoz a kormány idén a tavalyinál 3,3 milliárd forinttal többet, összesen 35 milliárd forintot biztosít.
 
 
 
 
 

Március elsejétől átalakul a szociális támogatások rendszere

2015. március elsejétől újfajta, korszerűbb szociális támogatási rendszert vezet be a kormány. A rendelkezés megalkotásának célja – az Alaptörvénnyel összhangban - a foglalkoztatás növelése, a rászorulók célzottabb segítése és a segélyekkel való visszaélések megszüntetése, azaz a rendszer igazságosabbá és átláthatóbbá tétele volt. A szociális biztonság erősítését szolgálja, hogy márciustól két helyről kérhetnek az érintettek támogatást: a járásoktól és a helyi önkormányzatoktól. A támogatásokhoz a kormány idén a tavalyinál 3,3 milliárd forinttal többet, összesen 35 milliárd forintot biztosít.
Az új konstrukcióban a helyi önkormányzatok képviselőtestületei saját hatáskörben dönthetnek az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján adható ún. települési támogatás elosztásáról. Az önkormányzati rendeletek alapján adható támogatás feltételrendszere településenként eltérő lehet, az önkormányzatoknak ugyanakkor kötelességük a krízishelyzetek esetén a rendkívüli települési támogatás lehetőségét biztosítani. A kormányzat a települések részére rendeletalkotási segédletet küldött a jogalkotói feladataik megkönnyítése érdekében.

Az önkormányzatoktól kérhető települési támogatás - mint kiadáskompenzáló támogatás - nyújtható például a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez, a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére, a gyógyszerkiadások viseléséhez, valamint a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.

A kötelező ellátási formák, azaz a jövedelemkompenzáló támogatások - jelesül az aktív korúak ellátása, az időskorúak járadéka, az ápolási díj, egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás, a foglalkozást helyettesítő támogatás - lényege, hogy egyéb jövedelem híján az azokra jogosultak számára biztosítsanak egyfajta megélhetési minimumot. A jövedelemkompenzáló támogatásokat márciustól teljes egészében a központi költségvetésből finanszírozzák. A jogosultságot ezekhez a támogatásokhoz a járási hivatalok állapítják meg, országosan egységes elvek alapján.

A 2015. február hónapra járó támogatásokat még a települési önkormányzatok fogják folyósítani, kifizetni. A 2015. március hónaptól járó támogatási összegek utalásáról postai úton vagy folyószámlára utalással már a fővárosi és megyei kormányhivatalok gondoskodnak. A támogatásra jogosultak részére a folyósítás a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig történik meg. A 2015 márciusára járó támogatási összeg folyósítása Heves megyében a húsvéti ünnepkörre tekintettel legkésőbb április elején megtörténik.

A kötelező - jövedelmet pótló - támogatásokra vonatkozó igényeket az arra jogosultak több helyszínen leadhatják; ez megtörténhet a helyi polgármesteri hivatalokban, a munkaügyi központ helyi kirendeltségein, a kormányablakokban és a járási hivatalokban is az ott található nyomtatványok felhasználásával. Az ügyfelek a kérelmeket a települési ügysegédeknél is leadhatják, és tőlük az igénylésekre vonatkozóan szakmai tájékoztatást kérhetnek.

A 2015. március 1. napjáig támogatásra jogosultakra vonatkozó adatokat a helyi önkormányzatok kötelesek 2015. március 6-áig átadni a járási hivataloknak.

A segélyezési rendszer átalakításával összefüggő módosítások a 2014. évi XCIX. törvényben és a 24/2015. (II.20.) Korm. rendeletben találhatók. Az új támogatási rendszerrel kapcsolatos konkrét változások csatolt dokumentumban olvashatók, illetve a sajtó részére bővebb információ kérhető a Heves Megyei Kormányhivatal Szociális- és Gyámhivatalától.
 
 
 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!