Eger nem százas

Város a szőnyeg alatt

Kiderült, hogy a 2023-as középiskolai rangsorban az első száz iskola között mára nincs egri. Az első száz között. Még a rendszerváltás utáni oktatási koncepciók is a „magyar Athén” eposzi jelzővel illették városunkat, utalva annak oktatási és kulturális központ jellegére. Innen küzdötte le magtát a „magyar Eger” rangig, ami ellentétben a cseh Egerrel (Cheb), mára szellemileg és kulturálisan jelentéktelen skanzenné vált. Erről már papírja is van.
 
 

Eger nem százas

Város a szőnyeg alatt

Kiderült, hogy a 2023-as középiskolai rangsorban az első száz iskola között mára nincs egri. Az első száz között. Még a rendszerváltás utáni oktatási koncepciók is a „magyar Athén” eposzi jelzővel illették városunkat, utalva annak oktatási és kulturális központ jellegére. Innen küzdötte le magtát a „magyar Eger” rangig, ami ellentétben a cseh Egerrel (Cheb), mára szellemileg és kulturálisan jelentéktelen skanzenné vált. Erről már papírja is van.
 
 
 
 
 

Eger nem százas

Város a szőnyeg alatt

Kiderült, hogy a 2023-as középiskolai rangsorban az első száz iskola között mára nincs egri. Az első száz között. Még a rendszerváltás utáni oktatási koncepciók is a „magyar Athén” eposzi jelzővel illették városunkat, utalva annak oktatási és kulturális központ jellegére. Innen küzdötte le magtát a „magyar Eger” rangig, ami ellentétben a cseh Egerrel (Cheb), mára szellemileg és kulturálisan jelentéktelen skanzenné vált. Erről már papírja is van.

Amint megjelent a rangsor, nem az történt, hogy azonnal összeült a város oktatási bizottsága, hogy megvitassa a kialakult helyzetet, az iskolaigazgatók pedig rendkívüli konferenciát szerveztek és cselekvési tervet dolgoztak ki, hogy hogy a fenébe tudnák lemosni ezt a szégyent. A képviselők pedig a Klik illetékeseivel arról egyeztek meg, hogy milyen plusz forrásokat és segítséget igényel a gyalázatos állapotban lévő oktatási rendszerünk. Nem. Az történt, hogy nem történt semmi. Csakúgy, mint az elmúlt években, mert ez a hanyatlás nem újkeletű.


Nevük elhallgatását kérő pedagógusok elmondták, hogy a kapufa rosszul görbült. Ez a mérés a hülye mérőszámaival nem kedvez az egri iskoláknak (kompetenciák, eredmények, sikeresség stb.). Az iskoláink lényegében már rég nem voltak benne ebben a listában, na jó, a Szilágyi még tavaly igen, de nem kell az ilyesmivel foglalkozni, mert nem ez határozza meg egy iskola milyenségét, hanem az, hogy a gyerekek szépen mondják-e a köszönésre, hogy dícsértessék, meg egyébként is vannak szép eredményeink…


Igaz. Vannak kivételesen teljesítő tanárok és diákok Egerben. Voltak azok a Szovjetunióban is. Aki nem látja, hogy ez a rangsor és a felhasznált mérőszámok éppen hogy az egész intézmény milyenségét mérik, persze nyilván sok torzítással, finomságok mellőzésével, az nem érti, hogy milyen mély az egri oktatás nyomora. És persze úgy látszik, hogy ezt néhány szülőn, diákon és egy maroknyi pedagóguson kívül senki nem érti és nem is nagyon érdekli.


Mert érdemes megnézni, hogy kik vannak a lista élén. Azok a budapesti és vidéki gimnáziumok, akik tanárai, diákjai az utóbbi időben harcosan álltak ki az oktatás szabadsága mellet. Azok az iskolák, ahol a felvilágosodás nem egy töri órán leadott érettségi tétel, hanem a mindennapok része a tudomány, a haladás és a humanizmus eszméinek ápolása. Ott jó az oktatás teljesítménye, ahol a kritikai gondolkodás áthatja a szellemet. Ez a titok már cca. kétszáz éve köztudott. Igaz, a tagadása meg évezredes múltra tekint vissza.


Az egri oktatás mindennapjainak része a tanárok, igazgatók feljelentgetése a helyi Fidesz elnöknél, vagy valamelyik komisszárnál, aki természetes módon adja tovább kivizsgálásra az ügyeket a kormányhivatal főemberének. Az igazgatók igazoló jelentéseket kell, hogy írjanak, bizonygatva, hogy a Párt iránymutatása szerint nevelik az ifjúságot stb. stb. Pengeélen táncolnak.


A Klik vezetője rendes ember, jó szakember, megértő hivatalnok. Mondják is a pedagógusok, hogy itt összetehetik a kezüket, hogy nem egy síkhülye pártember, mint például. Az iskolák igazgatói is kevés kivételtől eltekintve rendes emberek. Mindenki rendes, kedves és nem akar balhét, mert akkor ki tudja mi lesz?! A végén még eltüntetik a kedves embereket, megkeserítik ezt a jó hangulatú kis közösséget.


Quod erat demonstrandum


Most Eger akaratlanul is hozzájárult egy komoly bizonyítási eljáráshoz. A szellemi restség, a hatalom kritikátlan beletörődéssel történő kiszolgálása és a „nyugalom” erényként történő bemutatása azt eredményezi, hogy az iskoláink újratermelik a tohonyaságot, és a mérések szerint a tudatlanságot is. A szülök már nem a legjobb iskolát keresik, hanem a kevésbé rosszal kezdenek megbarátkozni.


 A pedagógusok nem felnyítják, hanem becsukják a gyerekek nyiladozó szemét, mint ahogy a sajátjukat is. Jobb az ilyesmit nem látni. Így lesz provinciális átiratban a dagonyából langyos wellness, a középszerből dagadó büszkeség.


És erről már papírunk is van.


Persze lehetne a valódi okokról is beszélni. Hogy vajon tényleg az van-e megírva, hogy hülye tanárok hülye gyerekeket tanítsanak Egerben? Esetleg senki nem hülye, csak motiválatlan? Vagy az a baj, hogy a sikeres középiskolák sokkal nagyobb merítésből jobb minőségű gyerekanyaggal dolgozhatnak? Eger és vonzáskörzete gyerekhiányos, ezért az iskolák vadásznak a diákokra. Ebből aztán az is következhet, hogy nem a gimikbe való srácok kerülnek a tanulócsoportokba, aminek a következménye lehet a rossz átlag, a visszafogott teljesítmény. A megoldás pedig a középiskolák számának csökkentése lenne? Esetleg az, hogy "specializálódjanak", legyenek kemény versenyistállók és gyerekszerető, családias gimik?


Volt olyan pedagógus, aki szerint egyenesen a tudatos kormányzati politika zülleszti le a vidéki iskolákat, hogy azok tudatlan alattvalókat, könnyen manipulálható szavazóbázist jelentsenek a hatalom megtartása érdekében. Ennek némileg ellentmond, hogy a Fideszre az iskolából kikerülőknek csak töredéke szavazna. Sokkal népszerűbbek az européer és az újnyilas pártok köztük. Meg aztán az elbutított sokaság nem egy életbiztosítás a politikai elit számára. Az ilyen gondolkodás már rövid távon is kontraproduktív, mert például hiába fosztogatja az állam az egyházzal közösen az országot és csatornáz minden lehető pénzt az egyházi iskolákba, templomokba, a hívők száma látványosan csökken. Melléktermékként még az egyházellenesség is megjelent, ami korábban gyakorlatilag nem létezett.

Sok oka lehet a kudarcos teljesítménynek, de hogy erről nem beszélünk annak csak egy: nálunk nem marsallbottal a zsebükben születnek a tenni vágyók, hanem seprűvel. Azzal ügyeskedik végig az életüket.


A világuk meg egy nagy szőnyeg, ami alá mindent besöpörnek, amit érnek.
Most például a jövőt.


 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!