Eger jövője, a jövő Agriája

Sosem látott változások várhatók Eger építészeti arculatában, az elkövetkező évtizedben. Pályázatok segítségével, uniós forrásokból átalakulhat a történelmi város. A szakemberek művészetek palotájában és felszín alatti parkolókban gondolkodnak. A Szépasszony-völgy komplex kulturális területté alakításától, a belváros rehabilitációjáig, többek között a nyáron feljavítandó Szvorényi utcán vezet az út. Az Agóra Agria Projekt teljes költségigénye 2, 223 milliárd forint, melyhez a város 1,750 milliárdos támogatást kap. A mára a politikai intrikák középpontjába került multifunkciós kreatív pólus, szellemiségében egy közművelődési feladatokat integráló közösségi kulturális központ kíván lenni, nem messze a komplex vasúti- és autóbusz pályaudvartól. Elsőre utópiának tűnik a jövő városa. Most Rátkai Attila főépítész beszél a jövőbeli Egerről, hihetően.
 
 

Eger jövője, a jövő Agriája

Sosem látott változások várhatók Eger építészeti arculatában, az elkövetkező évtizedben. Pályázatok segítségével, uniós forrásokból átalakulhat a történelmi város. A szakemberek művészetek palotájában és felszín alatti parkolókban gondolkodnak. A Szépasszony-völgy komplex kulturális területté alakításától, a belváros rehabilitációjáig, többek között a nyáron feljavítandó Szvorényi utcán vezet az út. Az Agóra Agria Projekt teljes költségigénye 2, 223 milliárd forint, melyhez a város 1,750 milliárdos támogatást kap. A mára a politikai intrikák középpontjába került multifunkciós kreatív pólus, szellemiségében egy közművelődési feladatokat integráló közösségi kulturális központ kíván lenni, nem messze a komplex vasúti- és autóbusz pályaudvartól. Elsőre utópiának tűnik a jövő városa. Most Rátkai Attila főépítész beszél a jövőbeli Egerről, hihetően.
 
 
 
 
 

Eger jövője, a jövő Agriája

Sosem látott változások várhatók Eger építészeti arculatában, az elkövetkező évtizedben. Pályázatok segítségével, uniós forrásokból átalakulhat a történelmi város. A szakemberek művészetek palotájában és felszín alatti parkolókban gondolkodnak. A Szépasszony-völgy komplex kulturális területté alakításától, a belváros rehabilitációjáig, többek között a nyáron feljavítandó Szvorényi utcán vezet az út. Az Agóra Agria Projekt teljes költségigénye 2, 223 milliárd forint, melyhez a város 1,750 milliárdos támogatást kap. A mára a politikai intrikák középpontjába került multifunkciós kreatív pólus, szellemiségében egy közművelődési feladatokat integráló közösségi kulturális központ kíván lenni, nem messze a komplex vasúti- és autóbusz pályaudvartól. Elsőre utópiának tűnik a jövő városa. Most Rátkai Attila főépítész beszél a jövőbeli Egerről, hihetően.
EgriSzín: Építészeti szempontból milyen elképzelések valósulhatnak meg a jövőben Egerben?

Rátkai Attila: A jelenleg futó pályázati lehetőségek közül, amelyek a városfejlesztés részét képezik, az első az úgynevezett funkcióbővítő városrehabilitáció, ami a Dobó tér és környékének fejlesztésére vonatkozik. Erre egy nyílt tervpályázatot hirdetett meg az Önkormányzat a múlt év végén. Ennek a pályázatnak az eredményei alapján készül az a dokumentáció ami ezt a funkcióbővítő városrehabilitációt megalapozza. Nemcsak a Dobó tér és környéke fog megújulni, hanem a Dobó utca, a Valide Szultána Fürdő, a Buttler-ház és környéke, a Minaret környéke. Jó esély van arra, hogy a Centrum Áruház is megújul, hiszen a tulajdonos kör is be tud kapcsolódni a programba. Feltétlenül számolunk a Minorita templom homlokzat-rekonstrukciójával, valamint a Városháza udvarának bekapcsolásával a közcélra megnyitott terekbe.

A másik ilyen nagy program, a Heves Megyei Önkormányzattal közös turisztikai attrakciók fejlesztése témakörben, az Egri Vár több projektjére vonatkozik. A látogató szám növekedést célzó elképzelésekben az esti órákban is látogatható, vendéglátóipari egységgel megnyitó Török kert is szerepel.

A strand területén is várhatók fejlesztések: fedett gyógymedence, pihenőház, az 1-es medence rekonstrukciója.

Az Agóra, a kulturális fejlesztés meghatározó programja. A nagyszabású, nagy tőkeigényű fejlesztés nagy részét pályázaton lehet megnyerni. Ha a nem kevés önerőt nem erre a létesítményre fordítanánk, akkor az pusztán arra lenne elegendő, hogy a meglévő kulturális infrastruktúrát életben tartsuk. A város elszalasztaná a lehetőséget, hogy ezzel előre lépjen, és egy „kis Művészetek Palotáját” hozhasson létre, ami nemcsak a kistérségben, hanem nagyobb térségben is vonzóvá teheti a várost. Ez a lakosságmegtartó képesség szempontjából is nagyon fontos, hiszen a fiatalok akkor fognak visszajönni Egerbe, ha itt nemcsak lakást és munkahelyet, hanem kulturális- és szórakozási lehetőséget is találnak.

Ezen kívül a keleti tehermentesítő út és a vasútállomás környékén megvalósuló Intermodális Csomópont a távlati elképzelések.

EgriSzín: A polgármester úr korábban Eger egyik legnagyobb problémájának nevezte a közlekedést. Hogyan lehet mérsékelni, esetleg megoldani a problémákat?

Rátkai Attila: A problémák nagy része abból adódik, hogy az autók elhelyezésére a felszínen már nincs hely.  A felszíni parkolást inkább csökkenteni kellene, hogy az utcákat zöld felületek övezzék. Valaha a Kossuth Lajos utca kellemes, árnyas, fákkal teli utca volt, ma pedig egy grandiózus felszíni parkolóhoz hasonlít. Mi a megoldást parkolóházakban és földalatti parkolókban keressük. Jelenleg folyik egy vizsgálat, hogyan lehet optimálisan kialakítani a parkolókat, hogy mindez ne terhelje a város utcáit többletforgalommal.

Két alternatívája lehetséges a megoldásnak. Az egyik az, amit Európában sok helyen alkalmaznak, hogy a főtér alatt helyeznek el egy nagyszabású parkolót. Nálunk a Dobó tér megközelítése túl komplikált, a város déli oldaláról nehéz elérni, a beépítettség miatt. A másik lehetséges megoldás, hogy a Dobó tér környékén, gyalogosan elérhető távolságban alakítsunk ki térszín alatti parkolókat, parkolóházat. Helyszínként felmerült a Buttler Ház melletti üres terület, a Líceum előtti, Eszterházy tér alatti rész. Korábban is tartalmazta a szabályozási terv a Bazilika mögötti Pyrker tér domb alatti parkoló elhelyezésére. Vizsgáljuk a lehetőségét, hogy a piac melletti parkolót garázsházzá bővítve, többszintes parkolót építsünk és hogy a kapacitása rentábilisan üzemeltethető-e. Előkészítés alatt van, a Balassa út sarkán szintén egy parkolóház kialakítása.

EgriSzín: Mikorra várható a tervek, fejlesztések megvalósulása?

Rátkai Attila:
A fejlesztések időben eléggé elhúzódnak. A legkorábban a Dobó tér és környékének a rekonstrukciója várható, 2011-12-re.  Ugyanilyen időtávra várható az Agóra program lebonyolítása.  Időben ezeket meg is előzheti a Strandfürdő fejlesztése, a többi program megvalósítása valószínűleg elhúzódik, mind az Intermodális csomópontra, mind a parkolókra vonatkozó elképzelések hosszú távra szólnak.
 

 
 

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!