A kopasz énekesnő Egerben

A Jónás Péter alapította Szuszogó színház egyik csúcspontjához érkezett. A főiskola "B" épületében igazi színházi élményben lehet része a színházszerető közönségnek. Eugène Ionesco darabja az abszurd színház alapító műve. Szegvári Menyhért rendezésében, aktualizálásában ma szórakoztatóbb, mint valaha.
 
 

A kopasz énekesnő Egerben

A Jónás Péter alapította Szuszogó színház egyik csúcspontjához érkezett. A főiskola "B" épületében igazi színházi élményben lehet része a színházszerető közönségnek. Eugène Ionesco darabja az abszurd színház alapító műve. Szegvári Menyhért rendezésében, aktualizálásában ma szórakoztatóbb, mint valaha.
 
 
 
 
 

A kopasz énekesnő Egerben

A Jónás Péter alapította Szuszogó színház egyik csúcspontjához érkezett. A főiskola "B" épületében igazi színházi élményben lehet része a színházszerető közönségnek. Eugène Ionesco darabja az abszurd színház alapító műve. Szegvári Menyhért rendezésében, aktualizálásában ma szórakoztatóbb, mint valaha.

A Kopasz énekesnő a félig román, félig francia író Ionesco első színpadi műve. Megírására egy angol társalgási nyelvkönyv abszurd mondatai, a kispolgári lét abszurd valósága ihlette. Kötelező alapmű, amit olyan könnyű élvezni, mint elrontani. Egerben a csapat nagyon értette a dolgát.

– Az az érdekes – nyilatkozta a rendező –, hogy amit a szerző 1949-ben még elképzelhetetlen abszurdként írt meg akkori eszközeivel, az sok esetben mára egyáltalán nem tűnik abszurdnak. Ezért kellett egy kicsit aktualizálni a szöveget.

Ez a ráncfelvarrás kitűnően sikerült. Az egri előadás több szempontból is példaértékű.

Az egyik, hogy tökéletesen be lehet rendezni hat székkel egy színpadot, és pillanatokon belül egy angol házaspár lakásában érezhetjük magunkat. A gesztusok, mozgások, a szemmozgással megrajzolt falak bútorok, minden rekvizitum nélkül nagyszerűen megteremtették a kispolgári miliőt. Az ágyjelenetekhez nem ágy kell, hanem szex, a bejárathoz nem ajtó, hanem jövevény stb. Míg az eredeti mű még gusztustalan angolsággal berendezett angol otthont vizionál, állandóan ütő faliórával, addig a Szuszogó színház előadása a teret és az időt is az abszurd szintjeire emeli.

A másik példaértékű megoldás a színjátszók képességeinek kezelése. Annak ellenére, hogy a Szuszogó színház műkedvelő társulat, sikerült minden szereplőnek a képessége határait elérő teljesítményt nyújtania, és ezzel megvalósítaniuk egy valóban megkérdőjelezhetetlen színházi élményt. A színjátszók hangképzésbeli fogyatékosságaiból erényt, a „civil” viselkedésből színpadi mozgást kreáló rendezés maximálisan simult az adottságokhoz és nem a résztvevőket hajlította egy mesterkélt professzionalizmus irányába. Ettől ez az előadás nem hatott amatőr színjátszásnak, hanem egyszerűen egy élvezetes színház színvonalát produkálta.

Végül a legnagyobb erénye talán az egri adaptációnak, hogy felismerte a Kopasz énekesnőben a verbális kórusművet, és Szegvári remek tempót véve, karmesteri pontossággal vezényelte le az előadást. A darab vége akár egy Ligeti György zenemű The King’s Singers általi vokál előadása is lehetne.

Összességében az egri Kopasz énekesnő elérte azt a hatást a mai kor eszközeivel, az illúziókeltés eszköznélküliségével, ami Ionesco darabjának fő üzenete: Nincs abszurdabb a valóságnál, és semmi sem valóságosabb az abszurdnál.

A bemutató 2012. április 23-án, hétfőn, 19.00 órakor lesz a főiskola „B” épületének nagyelőadójában. Aki szereti a jó színházat, feltétlenül menjen el.

 

 

 
 
  • 5Bekiabáló2012április23.20:33ÚjVálasz

    http://magyarnarancs.hu/felcsuti/az-imf-a-kopasz-enekesno-79749

     
  • 4Bekiabáló2012április22.20:14ÚjVálasz

    Muszáj bevallanom, hogy ahogy ezt a kritikát és utána Menyus (Szegvári Menyhért) beírását olvastam, bizony elsírtam kicsit magam... Hat éve kezdődött, ebből én négyet csináltam végig a szuszogókkal - és most, ahogy Menyust és a \"gyerekeimet\", valamint Weil Zoli kritikusi hozzáértését ismerem, valószínűleg tényleg felkerült az i-re egy pont. Ami talán egy történet egyfajta vége is - de folytatódunk egymásban, remélem... (\"vagyunk, akik lesztek, és leszünk, akik voltatok\") Más most nem jut eszembe, mert nehezen látom a képernyőt:) Ölellek titeket, drága szuszik, és köszi, drága Menyus. Méltó pont voltál az i-re - más nem is lehetett volna, aki ezt bevégzi helyettem, csak te, azt hiszem...

     
  • 3Weil Zoltán2012április22.17:31ÚjVálasz

    Helyes a gyanakvás. A darab azért van dicsérve, mert ciki lenne így, ötvenévnyi világsiker után lehúzni. Az előadás meg azért, mert jó. Aki gyanakszik, az járjon utána hétfőn a "B"-ben. Ingyen van. Bár van egy kalap a kijáratnál.

     
  • 2Bekiabáló2012április22.17:05ÚjVálasz

    Ez a darab meg az előadás agyon van dicsérve. Miért?
    Már bocsánat, de ilyenkor az ember gyanakszik...

     
  • 1Bekiabáló2012április22.16:04ÚjVálasz

    SAJNOS, AHOGY ÉN TUDOM, AZ UTOLSÓ "CSÚCSPONT" EZ AZ ELŐADÁS, HISZEN A TÁRSULATNAK MENNIE KELL. NEKIK BEFEJEZŐDÖTT EZ A - FELTEHETŐEN BOLDOG - IDŐSZAK. SZÉTSZÉLEDNEK AZ ORSZÁG ÉS A VILÁG KÜLÖNBÖZŐ PONTJÁRA. DE, ISMERVE ŐKET, BIZTOSAN FOGNAK MÉG TALÁLKOZNI ÍGY EGYÜTT, RÉGIEK ÉS ÚJAK, HISZEN ÖSSZETARTJA ŐKET A JÓNÁS PÉTER ÁLTAL KISUGÁRZOTT KOHÉZIÓ! KÖSZÖNÖM, HOGY ÉN IS OTT LEHETTEM AZ UTOLSÓ JÁTÉKNÁL!

    SZEGVÁRI MENYHÉRT

     

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!